شما ثانیه دیگر به♦♥♦ علم و فرهنگ ♥♦♥ منتقل می شوید

دانستنی ها

علم و فرهنگ

تبلیغات

دانستنی ها

آیا دایناسور ها از فضا آمده اند؟

هنوز بعد از قرن‌ها از انقراض دايناسورها سوالات زيادي وجود دارد كه دانشمندان در جستجوي پاسخ آنها هستند و هر روز برگي تازه از راز و رمز زندگي اين جانداران ورق مي‌خورد، زندگي اين موجودات عظيم‌الجثه در تاريخ موجودات زنده، منحصر به فرد بوده و بررسي زواياي مختلف دوران حيات آنها براي انسان بسيار آموزنده بوده است.

از سوي ديگر پيدا كردن مبدا و منشا حيات نيز موضوعي است كه دانشمندان را به آن دوران و قبل از آن مي‌كشاند و باعث مي‌شود تا هر از چندگاهي نظريه‌اي تازه در اين مورد ارائه شود.

امروزه تحقيقات علمي جديد اين احتمال را مطرح مي‌كند كه گونه‌هايي از دايناسورها مانند تي‌ركس و ديگر دايناسورهاي غول‌پيكر باهوش كه همواره نقش اصلي فيلم‌هاي تخيلي هاليوودي را دارا هستند، ممكن است شكل ديگري از زندگي را در سيارات ديگر جهان هستي تجربه كرده باشند، اين احتمال وقتي افزايش مي‌يابد كه رد پاي حيات در خارج از اين كره خاكي قطعا به اثبات برسد.

تي‌ركس، بزرگ‌ترين درنده باستاني زمين شناخته مي‌شود و او را به عنوان سلطان دايناسورها مي‌شناسند. تيراناسور بزرگ‌ترين گوشتخوار تمام ادوار تاكنون بوده است و پيدا شدن چند نمونه جوان از تيراناسورها به دانشمندان اين اجازه را داد كه بتوانند وضعيت زندگي اين موجودات را بهتر بررسي كنند.

بر اين اساس دانشمندي به نام رونالد برسلو به بررسي رمز و راز حل معماي زندگي دايناسورها و يافتن منشا حيات در سيارات ديگر پرداخت كه نتيجه اين مطالعات در مجله انجمن شيمي آمريكا به چاپ رسيد.

او بررسي كرده است كه چرا واحدهاي سازنده اسيدهاي آمينه زميني، قند‌ها و مواد ژنتيكي DNA و RNA به طور عمده در يك شكل و جهت حركت مي‌كنند.

اين مطالعات به بررسي اجزاي بيوشيميايي سازنده اسيد‌هاي آمينه يا همان بلوك‌هاي ساختماني حيات پرداخته و تلاش مي‌كند به كشف رمز و راز تشكيل آنها در اتمسفر اوليه كره زمين بپردازد.

بر اساس تحقيقات انجام شده، اگرچه نشانه‌هاي شيميايي حيات مي‌تواند بسيار ناشناخته و مبهم باشد اما دانشمندان اميدوارند كه بتوانند بزودي به پاسخ اين سوالات دست يابند كه آيا اسيد آمينه توسط ارگانيسم‌هاي زنده يا ساير فرآيند‌ها در سيارات ديگر به وجود آمده است يا نه.

براساس مطالعات انجام شده، اسيدهاي آمينه از خود فعاليت‌هاي نوري نشان مي‌دهند. به اين معني كه وقتي در مقابل نور با قطبش دايروي (قطبش موجود در طبيعت كه مولفه‌هاي ارتعاش آن عمود بر هم هستند و دامنه‌هاي ارتعاشات با هم برابرند) قرار مي‌گيرند، گروهي صفحه نور را به سمت چپ و گروهي آن را به سمت راست مي‌چرخانند.

بر همين اساس اسيد‌هاي آمينه راست گرد يا چپ گرد هستند و به اين خاصيت ايزومريسم فضايي مي‌گويند. به اين ترتيب كليد اين معما مي‌تواند در اندازه‌گيري تقارن يا ايزومريسم فضايي هر يك از اسيدهاي آمينه باشد، همان‏گونه كه مي‌توان براي بسياري از مولكول‏‌هاي موجود در طبيعت، مولكول‏‌هايي را با تركيب شيميايي يكساني يافت كه تصوير آيينه‌اي آنها باشند.

اما نكته جالب اينجاست كه وقتي يك پروتئين طبيعي به اسيد‌هاي آمينه تجزيه مي‌شود فقط اسيد‌هاي آمينه چپ گرد در محيط قابل مشاهده هستند، يعني در طبيعت تنها اسيد‌هاي آمينه چپ گرد وجود دارند. اين بهم‌ريختگي تقارن همواره از سوال‌هاي اساسي بيوشيمي‌دانان بوده است.

بر اين اساس به استثناي چند باكتري، اسيدهاي آمينه در تمام اشكال زندگي روي زمين چپ گرد هستند و اما در مقابل بيشتر قندها به سمت راست گرايش دارند.

در حالي كه اسيد‌هاي آمينه‌اي كه به طور مصنوعي ساخته مي‌شوند داراي فراواني هر دو شكل راست گرد و چپ گرد به يك اندازه هستند.

برسلو در مورد يكي از مهم‌ترين نظرات در مورد منشأ حيات معتقد است مولكول‌هاي پايه براي تشكيل حيات مثل اسيد‌هاي آمينه توسط شهابسنگ‌ها و حدود چهار ميليارد سال پيش روي زمين سقوط كرده‌اند و منجر به ايجاد اسيد آمينه‌هاي چپ گرد و پروتئين‌ها شده‌اند.

شواهد و يافته‌هاي جديد دانشمندان از كشف جالب و غيرمنتظره‌اي خبر مي‌دهد كه بر اساس آن جايگاه شكل‌گيري اسيد‌هاي آمينه يا همان بلوك‌هاي ساختماني حيات را مي‌توان در محيط‌هايي جست كه امكان آن هرگز وجود نداشت اما هنوز دانشمندان براي توضيح اسيدهاي آمينه فرازميني جوانب احتياط را رعايت مي‌كنند و اظهار نظري قطعي نكرده‌اند.




برچسب ها : ,,,,,,
مطالب مرتبط
بخش نظرات

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







.